2014. szeptember-december
(I. rész)

Egy nagy adag kép a 2014-es év utolsó harmadából.

A szeptember már rögtön elsejétől érdekessé vált, ugyanis nagy meglepetésre forgalomba állt hat darab, a Kunság Volántól vásárolt Ikarus 280-as. Kecskeméten az uniós pénzből vásárolt hibrid Mercedesek miatt váltak feleslegessé, hogy Miskolcon miért van rájuk szükség, az jó kérdés, tekintve, hogy a szeptembertől érvényes menetrend nem lett sűrűbb, mint a tavaszi volt, sőt, a 14-es Egyetemvárosig közlekedő járatai meg is szűntek. Az ANX-401 1989-es évjárat, Miskolcon 901-es azonosítószámmal állt forgalomban, Kecskeméten 2009 őszén fotóztam is.

BOP-325 a 902-es számot kapta, ez 1987-es kocsi.

 

BPF-020 (903, 1988) az Egyetemvárosban, annak idején ezt is fényképeztem a kunsági megyeszékhelyen. A kecskemétiek az első napokban az Újgyőri főteres csuklós vonalakon álltak forgalomba, talán próbálták őket valamennyire „elrejteni” a város szeme elől. Aztán csak kirobbant a botrány, azóta már a többi vonalon is előfordulnak, de továbbra is a 6-os, 16-os és 29-es viszonylatokon a legjellemzőbbek.

BPF-027 (907, 1989) az Újgyőri főtéri körforgalomban, a Bükk áruház előtt. A 16-os pár éve már szóló, max csúcsban volt egy-két kör csuklós, szeptember óta azonban a szólók mellett egy kétrészes (csak a reggeli és délutáni csúcsban közlekedő) csuklós is jár a vonalon. Délután a főtérről 13.28 és 16.28 között 45 percenként indul, a legtöbbször valamelyik kecskeméti közlekedik rajta.

 

A hat kocsi jellemzően csak munkanap és csak a két csúcsban közlekedik, két rész között a végállomásokon állnak, például az Avas kilátón. Mellesleg itt az ötödik kocsi is: BPF-031 (908, 1989), ez volt 2007-ben a legelső kecskeméti busz, amivel utaztam.

És az utolsó a BPF-079 (906, 1986), kecsói kép itt. Egyébként vegyesek az érzelmeim: egyrészt, mint közlekedésbarát és az Ikarus buszok rajongója, örülök nekik, szeretek ezekkel a buszokkal utazni, ráadásul sajnos el kell ismerni, hogy jobb állapotban vannak, mint a mi 280-asaink, fotótémának is érdekesek, és a ZF váltó miatt egy teljesen más fajta hangulatot adnak az utazásnak. Másrészt viszont elég gáz, hogy 2014-ben az országosan még most is elég jónak számító miskolci tömegközlekedésnek használt Ikarus 280-asokra van szüksége, és érthető az utasok panasza is, legalábbis egy szintig, mert azért ők is hajlamosak igencsak átesni a ló túlsó oldalára. Persze ez csak átmeneti állapot, ha jól mennek a dolgok, talán már a közeljövőben forgalomba állhat 75 darab vadonatúj, alacsonypadlós, gázüzemű MAN Lion’s City.

Nemcsak az MVK részéről érkeztek használt járművek Miskolcra. A főváros környékén forgalomba álló újabb adag FLIRT-nek köszönhetően a MÁV fokozatosan Miskolcra csoportosítja a BDV motorvonatokat. Bár már ezek is több, mint 25 évesek, az errefelé közlekedő vonatoknál így is korszerűbbek, igaz a megbízhatóságuk nem az igazi.

Szerencsére nemcsak használt, hanem új járművek is megjelentek a városban: a Skodák érkezése szeptemberben is folyamatos volt. A próbajáratozó 616-ost még szeptember elején fotóztam Felső- és Alsó-Majláth között.

A 615-ös szintén próbajáratként a Zenta utcánál. Aki részletes állományi adatokra kíváncsi, annak Hajtó Bálint listáját ajánlom.

 

Két normál, menetrendszerinti Tátra ugyanitt.

 

Felső-Majláth végállomás, Tátrákkal. Ezen sorok írásakor, kb. fél évvel a képek elkészítése után már csak nagyon elvétve lehet ilyet látni.

Azóta már a bécsi villamosok se járnak.

Ekkor meg még szombaton is lehetett velük találkozni a nulláson.

Az előző kép hátterében látható Ikarus 260-as a 68-ason járt, a következő körben ezért Bükkszentlászlóra is kinéztem. Bár nem állítom, hogy sokszor figyeltem, de mintha vasárnap délelőttönként rendszeres lenne az AKD-530-as a város egyik leghangulatosabb vonalán (a másik a 15-ös).

Az 1A-s kiliáni végállomása általában ellenfényes, így az esős idő pont jól jött a 020-as Neoplan megörökítéséhez.

 

 

Ugyanez igaz a Vasgyárra is, itt is sikerült készíteni néhány hangulatos képet.

 

Ez pedig a Vasgyár és Vasgyári temető megállók közötti felüljáró. Csatornaépítés miatt szeptemberben a 29-es az Avas felé nem érintette a Diósgyőri ipari park és Diósgyőri kórház megállókat, ezt is sikerült megörökíteni, ráadásul pont egy kecskeméti Ikarussal.

 

Pár éve fel-fel tűnik egy, az amerikai filmekből jól ismert iskolabusz a városban, amikor pedig nem közlekedik, általában a Gömöri pályaudvarnál szokott állni.

A nyárhoz hasonlóan szeptemberben is még csak a 600-604-es Skodák szállítottak utasokat. Aztán októberben, nem sokkal az önkormányzati választások előtt gyorsan forgalomba állt még a 605-609 is.

 

Két kép az Avas kilátóból.

 

És a Hajós utcai megállóból.

És még az avasi Auchan járaton közlekedő AKD-547-est is sikerült elcsípni.

Következő oldal

Főoldal