Búcsú a 88-as és 95-ös vasútvonalaktól

2007. március 4-én üzemkezdettől a MÁV 14 vasútvonalán szünetel a vasúti közlekedés. Ezek közül kettő, a (Miskolc)-Hejőkeresztúr-Mezőcsát (88-as számú) és a Kazincbarcika-Rudabánya (95-ös) vonal a lakóhelyem környékén található, ezért az utóbbi időben ezeket fotóztam.

Az utolsó előtti üzemnapon, március másodikán, péntek délután látogattam el a rudabányai vonalra. A jármű Bzmot 307, róla még úgy sem volt sok képem.

Az első képek Kazincbarcikán készültek. Maradt szabad hely, de azért voltak rajta. Ami az oka lehetett, hogy kevesen utaztak rajta, az, hogy a vasútállomás elég messze van a város központjától. Bár a Miskolcra bejáróknak jó lehetett volna, de mivel 7:25-re ért Rudáról ide, innen pedig csak 8:07-re ért be az ózdi vonat, ezért nem lehetett erre használni. Mi lett volna, ha valamivel hamarabb jön és el lehet vele érni a 6.30-as vonatot, ami 7:07-re van Miskolcon?

 

Ez már a rudabányai végállomás. Régen a tehervonatok az állomás mellett, egy magasabb töltésen mentek tovább, ahonnan jól fotózható (volt) a végállomáson álló Bz és a mögötte lévő, lepusztult felvételi épület.

 

Na, itt látható az a töltés, ahonnan az előbbi fotó készült.

Ennyi maradt az állomásból, személyzet hiányában hamar az enyészeté lett az épület.

Abba már bele se merek gondolni, hogy mi lesz a vonalon, hogy leállt a forgalom. A sínek biztos veszélyben vannak, bár kevés teherforgalom még akad, illetve lelkes emberek, akik próbálnak tenni azért, hogy a sínek maradjanak.

Ha még lenne itt forgalmi szolgálat, valami ilyesmit látna a szolgálattevő. Bár az állomás végén, a váltóknál lévő toronyban láttam forgalmi dolgozót.

Ez pedig már újra Barcika. A vonal állomásai, megállói az alábbiak voltak: Kazincbarcika, Szuhakálló-Múcsony, Izsófalva, Ormosbánya, Rudabánya.

 

A mezőcsáti vonal megszűnése viszont érthetetlen. Utasforgalma volt, sőt sokkal gyorsabban ért Miskolcra, mint a busz, ráadásul olcsóbb is volt. Kezdetnek két régebbi kép.

Ez viszont már februári kép: Bzmot 284 Mezőcsáton, egy szombati napon (ennek köszönhető a szóló motorkocsi).

 

Az állomás hangulatos, csak a felvételi épület idővel nehogy olyan legyen, mint a rudabányai. A gőzös korszakban amúgy még fűtőház is volt itt.

 

A felvételi épület a város felől, és a frissen kihelyezett emléktábla a vonal építésének 100. évfordulója alkalmából.

Mezőcsáti menetrend.

Hirdetmény a megszüntetésről.

 

Hangulatképek.

Ez a fotó már a megszüntetés napján készült, de még délben. Bzmot 364-et ekkor fotóztam először, meg is lepődtem rajta, hogy mit keres a vonalon, amikor nem is miskolci állomásítású.

Az utolsó üzemnap, 2007. március 3., este, Nyékládháza. A megszokott szóló, vagy mellékkocsis szerelvény helyett nagy meglepetésre egy négykocsis szerelvény várt minket, elején Bzmot 176-tal,...

... a végén pedig Bzmot 244-gyel. A képbe "belepofátlankodott" egy Szili is, V43 1030.

Az utolsó előtti, Mezőcsát felé közlekedő vonat 35111-es vonatszámmal közlekedett, Nyékládházáról 19:20-kor indultunk, 19:50-re értünk Csátra. Itt épp ünnepség volt, rengetegen jöttek ki gyertyával, virággal, sokan felültek egy utolsó körre. 20:10-kor elindult az utolsó menetrendszerinti vonat Mezőcsátról Nyékládháza irányába. Minden faluban ment a kürtszó, tényleg megható volt az egész.

 

Újra Nyékládházán vagyunk.

 

Több mint másfél óra volt a visszaindulásig. Sokan elmentek a közeli pizzériába, de az állomás még így is tele volt csátiakkal, vasutasokkal, vasútbarátokkal.

 

A csatlásnál koszorú, az ablaktörlőn virág.

23:20-kor elindult Nyékládházáról az utolsó menetrendszerinti vonat a mezőcsáti vonalon, 35121-es vonatszámmal. Ekkor is szóltak a falukban a kürtök, most már kicsit szomorúbb volt a hangulat.

Nem lett túl jó kép, de a lényeg látszik. A vonatnak menetrendszerint csak másnap, 4:10-kor kellett volna visszaindulnia, de mivel másnap már nem közlekedett, ezért rövid tartózkodás után szerelvényvonatként hazament Miskolcra, a miskolci vasútbarátok is felszállhattak, egyébként csak 4 óra körül lett volna busz.

Főoldal