2007. március 4-én üzemkezdettől a MÁV 14
vasútvonalán szünetel a vasúti közlekedés. Ezek közül kettő, a
(Miskolc)-Hejőkeresztúr-Mezőcsát (88-as számú) és a Kazincbarcika-Rudabánya
(95-ös) vonal a lakóhelyem környékén található, ezért az utóbbi időben
ezeket fotóztam. Az utolsó előtti üzemnapon, március
másodikán, péntek délután látogattam el a rudabányai vonalra. A jármű
Bzmot 307, róla még úgy sem volt sok képem. Az első képek Kazincbarcikán készültek.
Maradt szabad hely, de azért voltak rajta. Ami az oka lehetett, hogy kevesen
utaztak rajta, az, hogy a vasútállomás elég messze van a város központjától.
Bár a Miskolcra bejáróknak jó lehetett volna, de mivel 7:25-re ért Rudáról
ide, innen pedig csak 8:07-re ért be az ózdi vonat, ezért nem lehetett erre
használni. Mi lett volna, ha valamivel hamarabb jön és el lehet vele érni a
6.30-as vonatot, ami 7:07-re van Miskolcon? Ez már a rudabányai végállomás. Régen a
tehervonatok az állomás mellett, egy magasabb töltésen mentek tovább, ahonnan
jól fotózható (volt) a végállomáson álló Bz és a mögötte lévő,
lepusztult felvételi épület. Na, itt látható az a töltés, ahonnan az
előbbi fotó készült. Ennyi maradt az állomásból, személyzet hiányában
hamar az enyészeté lett az épület. Abba már bele se merek gondolni, hogy mi lesz a
vonalon, hogy leállt a forgalom. A sínek biztos veszélyben vannak, bár kevés
teherforgalom még akad, illetve lelkes emberek, akik próbálnak tenni azért,
hogy a sínek maradjanak. Ha még lenne itt forgalmi szolgálat, valami ilyesmit
látna a szolgálattevő. Bár az állomás végén, a váltóknál lévő
toronyban láttam forgalmi dolgozót. Ez pedig már újra Barcika. A vonal állomásai,
megállói az alábbiak voltak: Kazincbarcika, Szuhakálló-Múcsony, Izsófalva,
Ormosbánya, Rudabánya. A mezőcsáti vonal megszűnése viszont
érthetetlen. Utasforgalma volt, sőt sokkal gyorsabban ért Miskolcra,
mint a busz, ráadásul olcsóbb is volt. Kezdetnek két régebbi kép. Ez viszont már februári kép: Bzmot 284
Mezőcsáton, egy szombati napon (ennek köszönhető a szóló
motorkocsi). Az állomás hangulatos, csak a felvételi épület
idővel nehogy olyan legyen, mint a rudabányai. A gőzös korszakban
amúgy még fűtőház is volt itt. A felvételi épület a város felől, és a
frissen kihelyezett emléktábla a vonal építésének 100. évfordulója
alkalmából. Mezőcsáti menetrend. Hirdetmény a megszüntetésről. Hangulatképek. Ez a fotó már a megszüntetés napján készült, de
még délben. Bzmot 364-et ekkor fotóztam először, meg is lepődtem
rajta, hogy mit keres a vonalon, amikor nem is miskolci állomásítású. Az utolsó üzemnap, 2007. március 3., este, Nyékládháza.
A megszokott szóló, vagy mellékkocsis szerelvény helyett nagy meglepetésre
egy négykocsis szerelvény várt minket, elején Bzmot 176-tal,... ... a végén pedig Bzmot 244-gyel. A képbe
"belepofátlankodott" egy Szili is, V43 1030. Az utolsó előtti, Mezőcsát felé
közlekedő vonat 35111-es vonatszámmal közlekedett, Nyékládházáról
19:20-kor indultunk, 19:50-re értünk Csátra. Itt épp ünnepség volt,
rengetegen jöttek ki gyertyával, virággal, sokan felültek egy utolsó körre.
20:10-kor elindult az utolsó menetrendszerinti vonat Mezőcsátról
Nyékládháza irányába. Minden faluban ment a kürtszó, tényleg megható volt az
egész. Újra Nyékládházán vagyunk. Több mint másfél óra volt a visszaindulásig. Sokan
elmentek a közeli pizzériába, de az állomás még így is tele volt csátiakkal,
vasutasokkal, vasútbarátokkal. A csatlásnál koszorú, az ablaktörlőn virág. 23:20-kor elindult Nyékládházáról az utolsó
menetrendszerinti vonat a mezőcsáti vonalon, 35121-es vonatszámmal.
Ekkor is szóltak a falukban a kürtök, most már kicsit szomorúbb volt a
hangulat. Nem lett túl jó kép, de a lényeg látszik. A
vonatnak menetrendszerint csak másnap, 4:10-kor kellett volna visszaindulnia,
de mivel másnap már nem közlekedett, ezért rövid tartózkodás után szerelvényvonatként
hazament Miskolcra, a miskolci vasútbarátok is felszállhattak, egyébként csak
4 óra körül lett volna busz. |