Debreceni villamos kavalkád

2014. február 26-án átadták Debrecen új, 2-es villamosvonalát. Néhány nappal korábban öcsémmel elutaztunk a helyszínre, hogy még az eredeti állapotokat megörökítsük, illetve főleg azért, hogy még utazzunk és fotózzuk a Bengálikat, mert egyre komolyabban felmerül a forgalomból való kivonásuk, igaz, egyelőre még az 1-es villamos ritkított menetrendje (egy szakaszon együtt jár az új 2-essel) mellett is szükség van egy-kettőre munkanap.

Érkezésünk után rögtön ki is lőttük a tartalék Bengát, ami aznap az igencsak szakadt 489-es volt.

 

Hamarosan befutott a forgalomban lévő 486-os is, amivel ki is utaztunk a Nagyerdőbe. Nekünk igazi nosztalgia volt, rég volt már, hogy itthon is ilyenekkel utaztunk.

 

Egy másik kocsi is kint volt forgalomban, az egész jó állapotú 491-es sofőrje tolta neki. Már amennyiben ez a nem épp fürgeségükről híres FVV csuklósoknál lehetséges.

 

A legtöbb járatot persze a ’90-es évek vége óta a Ganzok csinálják. A fotók helyszíne továbbra is a Nagyerdei körút-Medgyessi sétány megállópár környéke.

A 486-ost is megvártuk.

 

Itt pedig a Nagyerdőt elhagyva halad a belváros felé. Azt amúgy értem, hogy az 1-est március 1-től azért ritkították meg, mert egy ideig közösen megy a 2-essel, na de a Nagyerdőbe továbbra is csak ez van, és bizony ki volt használva, sőt, délután az egyetemisták miatt hatalmas tömeg és utaslemaradás is volt.

 

A Bengálik jövője kérdéses (már azon kívül, hogy nosztalgia célra mindenképp marad egy), több, egymásnak ellentmondó hír is megjelent. Az biztos, hogy a menetrendet csak a Ganzokkal nem lehet biztosítani. Új CAF villamosból összesen 18 érkezik, a 2-esre 10-et kell kiadni, így a maradék megjelenhet az 1-esen, viszont itt egyelőre elvileg nem közlekedhetnek a pályaállapotok miatt.

 

Honvéd utca. Ezek az öreg villamosok 1962 óta részesei a debreceni utcaképnek, sőt egy részüket itt is gyártották (Szeged és Miskolc részére is). A részletekbe most nem mennék bele, a villamosok.hu weboldalon minden megtalálható.

Ezután átmentünk a 2-es vonalra, a Hunyadi János utcán elkészítettem az első CAF Urbos 3 típusú villamosról készült fotóm.

Ugyanis épp ekkor menetrendszerinti próbaüzemet tartottak, vagyis egész nap a leendő menetrend szerint közlekedtek a villamosok, utasok nélkül. Kicsit mondjuk hülyeségnek tűnt, de legalább ezt is tudtuk fotózni.

 

Az tetszett az új szakaszon, hogy jelentős hosszban füves pálya épült. Viszont a CAF-ok nagyon csikorogtak az ívekben, remélhetőleg összekopnak, vagy valahogy megoldódik a helyzet, mert a környéken lakók teljesen jogosan reklamálnak.

 

Csemete utca. Az első spanyol gyártmányú CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) 2013. május 21-én érkezett Debrecenbe, pályaszámuk 511-528, vagyis a Ganz csuklósoktól folytatták.

 

A 2-es villamos a legforgalmasabb 31-es és 32-es buszokat váltotta ki, így azok március elsejétől nem közlekednek (vagyis mivel a 2-es már február 26-án beindult, pár napig együtt közlekedtek a buszok és a villamosok is, hogy gördülékenyebb legyen az utasoknak az átállás). A 15-öst és 15Y-ost áthelyezték a Böszörményire, de más vonalakon is voltak kisebb-nagyobb változások.

A Doberdó utcán és környékén egy kisebb hurokban fordulnak a villamosok, jobban feltárva a lakótelepet.

Egy rövid ideig a Böszörményi mellett futnak a vágányok. Bár a vonal már kész, a környezet rendbetétele, például a parkolóké még hátravan.

Thomas Mann utca. Két és fél éve még így nézett ki a hely.

 

A Bolyai utcánál lévő DAB székház nevű megálló. Érdekesség, hogy a kiváltott 31-es busz a lakótelep építésekor, 1975. szeptember elsején indult a Nagyállomásról és kezdetben itt volt a végállomása, 1984. október 4-én hosszabbították meg a Doberdóra, 1984 és 1993 között a reggeli csúcsidőben gyorsjárat is közlekedett. A Piac utcát a Nagytemplom előtt 2001-ben építették át sétálóutcának, ezért a 31-es azóta a Burgundia u. felé került, illetve 2001 novemberében a 31-es megfelezésével megindult a 32-es, ami a helyközi autóbuszállomás felé kerülte ki a belvárost.

Van itt egy kis domb, amiről elég jó fotókat lehet készíteni, persze napsütésben jobb lett volna.

 

Visszamentünk a belvárosba, a délutáni csúcs kezdetével a 489-es Benga is beállt a forgalomba.

A Nagyállomástól a Kálvin térig, a közös szakaszon aztán volt forgalom, irányonként kb. 2-3 percenként jött valami. Mondjuk, azt inkább csak halkan teszem hozzá, hogy régen az 1-es villamos önmagában is ilyen gyakran járt.

 

Érdekes volt ez a nagy forgalom utasok nélkül. Az emberek is rácsodálkoztak erre, na meg az új villamosokra.

 

Hogy Ganzot is lássunk.

 

Láttuk elmenni az egyetlen, még piros Ikarus trolit, mentünk is vele a 2-esen, amit március 1-től már 5-ös troliként jelölnek, hogy a 2-es szám a villamosé legyen. A képek a köztemetői végállomáson készültek.

Innen gyalog mentünk vissza az 1-es vonalához a Nagyerdőn keresztül, közben utunkba akadt a vidámpark, aminek saját kisvasútja van. A kocsikat elrakták télire,…

 

… viszont a GV-4505 pályaszámú C50-es mozdony a kerítés mellett állt teljes valójában.

 

Visszamentünk az állomáshoz, itt egy CAF-Benga közös kép is készült. A CAF-ok itt borzasztóan csikorogtak, az öreg Bengáli ahhoz képest sehol nem volt.

 

A végállomást nyáron újították fel, a felszállóhely a lehető legtávolabb került. Pár éven belül mondjuk az egész csomópontot szeretnék felújítani uniós pénzből, a helyközi buszállomás is idekerülne, mint Miskolcon.

A 401-es Ikarus trolit itt is sikerült elkapni, kis futás árán.

Egy ma még nem látott CAF.

És végül egy BKK-kék Volvo. A 2-es villamos beindulása miatt felszabaduló csuklósok más vonalakra kerültek, hogy csökkenjen a zsúfoltság, míg az onnan felszabaduló néhány szóló pesti színezést kapott, átmenetileg így közlekedtek a városban, majd március 1-től felkerültek Pestre, ahol alvállalkozásban közlekednek.

Főoldal