Kassai mozdonyparádé
(I. rész)

2007. április 21-én mozdonyparádét és nyíltnapot rendeztek a kassai fűtőházban. A rendezvényen a Szlovákiában közlekedő dízelmozdony és motorkocsi típusok nagy részének egy-egy példánya, illetve két villanymozdony, a kassai kisvasút gőzöséből és egy kocsijából álló szerelvény, két lengyel gőzmozdony, és a MÁV Nosztalgia Kft. különvonatát vontató M61 001-es Nohab vett részt. Ezenkívül persze fotózni lehetett a vontatási telep területén lévő rengeteg mozdonyt, motorkocsit, pályafenntartási járművet. Délután pedig villamosoztunk egy kicsit.

Reggel a 8:30-as Rákóczi gyorssal mentünk, mellyel hamar elértünk Kassára, ahol legelőször a vonatunkról lejáró 362 009-et kaptuk lencsevégre.

A szerelvény másik végére pedig már rá is állt a 110 023-as „Vasaló”. Ez a mozdonytípus feladatát tekintve a mi V46-osainknak a szlovák megfelelője.

Elindultunk az állomás Hidasnémeti felőli végénél lévő vontatási telepre, közben a 721 105-ös „Nagy Hektor” keresztezte az utunkat. Ezek a mozdonyok leginkább állomási tolató, vagy tehervonati szolgálatban vannak.

Ez pedig egy egyenáramú, 460-as sorozatú motorvonat. A Kassa környéki, villamosított vonalakon járnak személyvonatként, többek között Eperjes és Ágcsernyő felé. Kelet-Szlovákia egyik legjellemzőbb személyszállító járművei.

 

Ez a 422-es gőzös szintén a parádéra tartott, akárcsak mi. Nem volt működőképes, ezért egy 163-as mozdony tolta.

 

A vontatási telep bejáratánál a szlovák vasút egyik legújabb járműve, egy csuklós „Bz” várta az érdeklődőket. Az egyik végének 913 001, a másiknak pedig 813 002 a becsületes neve. Egy ilyen Magyarországon is közlekedik, MÁV színekben.

A múlt és a jövő.

Egy szóló Studenka, de már ez is felújított. Az eredeti állapotúak a 810-es sorozatúak, az első felújítási változat a 811-es (ezeknek teljesen más a homlokfaluk), a képen látható a 812-es. De úgy látszik a jövő már az előbb látott 813-913-as csuklósoké.

Na, itt van egy 811-es és egy 810-e, már a körfűtőházban.

A 810 427-es beltere. Ebben még az eredeti ülések vannak, és az egyiken hárman is ülhetnek. A Magyarországon közlekedő Bz-khez szokottaknak ez fura.

 

Ez pedig már a 811 012-es beltere és műszerfala.

A kassai kisvasút járműveit is a nagyvasúti fűtőházban szokták javítani. A képen a 701 952-es kisvasúti dízelmozdony.

Két tehervonati mozdony: a 770 092-es „Dongó” és a 752 045-ös „Bardotka”.

Ritka pillanat: alig vannak a mozdonyok előtt.

Aztán elkezdődött a parádé, melynek keretében a körfűtőházban álló járművek egyenként kimentek a fordítókorongra és fordultak egyet. Az első jármű a 930 003-as Skoda gőzös volt. Ekkor még kerestem a jó fotóhelyet, ezért róla csak ilyen kép készült.

A következő jármű a lengyel vasút (PKP) Tr12 25 pályaszámú gőzöse volt.

Közben már készült a szintén lengyel Tkh49 1-es,...

... mivel ő volt a következő. A rendezvényen rengetegen voltak, a legtöbben családok kisgyerekekkel, akik közül a szerencsésebbek a mozdonyok vezetőállására is feljuthattak, és úgy mehettek a fordítókorongra.

A már látott 422-es is fordult egyet, de csak...

... ezáltal az akkumulátoros mozdony által vontatva. Ezek a 199-es sorozatú mozdonyok a fűtőházon belüli tolatásokra készültek, tehát ezek a szlovák M28-asok. Ez a mozdony még szerepet kapott,...

...mivel két villanymozdony is bemutatásra került, márpedig a körfűtőház nincs villamosítva.

163 102. Ez a gép ugyan piros (a Nyugat-Szlovákiában közlekedő váltóáramú gépek színe), de mégis egyenáramú (Kelet-Szlovákia, zöld szín). Ez a ZSSK járművek új arculata. A vasútikocsiktól kezdve a villany- és dízelmozdonyokon át a motorkocsikig elkezdték ezeket a színeket alkalmazni.

Ezután a 092-es „Dongó” következett.

 

752 045. Leginkább tehervonatok élén láthatjuk.

 

Két dízel tolató.

726 082. Elég remot-Dácsiásan néz ki.

Az új festéssel ellátott 754 033-as Búvár. Leginkább személyvonatokat húznak.

 

Ezután a motorkocsik jöttek: 812 051 és 811 012.

És egy „classic Bz”, 810 427.

M274 004-es pályaszámú "Kék Nyíl" dízelmotorkocsi. Skoda gyártmány.

M131 112-es mellékvonali motorkocsi.

Ezután a kassai kisvasút szerelvénye következett. Van egy pár száz méter hosszú keskenynyomtávú szakasz, azon járt fel-alá és szállította a gyerekeket.

Következő oldal

Főoldal