Nyárvégi fotózás Egerben Az utóbbi időben évente többször
is megfordulok Egerben, de kifejezetten fotózási céllal már 2009 óta nem
voltam a városban, ami azért elég sok a Miskolchoz való közelségéhez képest.
Egy augusztus végi napon elég korán felkeltem és nem tudtam visszaaludni,
ellenben az ablakon kinézve fényképezésre alkalmas, napos idő fogadott,
így azonnal felismertem a lehetőséget és nekivágtam az útnak. Vonattal mentem, füzesabonyi
átszállással, ahol volt idő egy-két fotóra. Az első vágányról ez a
Csörgő vontatta személyvonat indult Debrecenbe. Rövid döcögés után meg is érkeztem
Egerbe. Közvetlenül a vasútállomás elől
csak a nemrég létrehozott 17-es viszonylat indul, de kb. száz méterre van a
fővonali járatok Vasútállomás, bejárati út nevű megállója. Vagyis a képen látható hely, ahol
AVE-990-et és egy helyközi versenyzőt, a GPH-672-t sikerült lefotózni. Ez már a belváros, a Dobó Gimnázium
nevű megálló. A ritkítások és az ARC-Ikarusok
forgalomba állítása ellenére még mindig sok Ikarus 280-as van forgalomban, szerencsére
egy eredeti homlokfalasat is sikerült itt elkapni. BRF-914 a Tűzoltó téren. 2012.
március 4-től változott komolyabb mértékben az egri helyi menetrend, a
teljesítménycsökkentés ellenére egyes járatok még sűrűbbek is
lettek, a legnagyobb vesztes viszont Felnémet és Berva lett. A korábbi
összehangolt, nagyjából 30-30 perces bervai és felnémeti járatok helyett csak
a félóránkénti 14-es maradt mindkét irányban felnémeti betéréssel, plusz
csúcsidőben megmaradt a 11-es, illetve néhány indulással a 10-es és az
újonnan létrehozott 14A (betérés nélküli, gyakorlatilag a régebbi útvonalán
közlekedő 14-es). A munkanap délelőtti óránként két járat kevésnek
bizonyult, ezért újabban olyankor is jár a 11-es óránként Felnémetre, így
viszont a két 14-es indulásból az egyik 14A-s lett. Ezt a plusz teljesítményt
elég hülye módon oldották meg: a 12-es délelőtti 15 perces
követéséből vettek ki óránként egy indulást, félórás lyukat hagyva.
Persze még ez sem lenne gond, ha a maradék három indulást egyenletesen
elosztva 20 percenként járna, ráadásul így összehangolható lenne a szintén 20
percező és félig azonos útvonalon közlekedő 5, 5A-val, de úgy
tűnik, ez már meghaladja a lehetőségeket/képességeket. A Credo az 5-ösön azért már tényleg
túlzás, nem tudom, rendszeres-e, vagy csak véletlenül került ide. Utolsó fotózásom óta négy darab Ikarus
V134 állt forgalomba a már meglévőek mellé: az LMP-210 és 646 2010-ben,
LWZ-972 és LXU-163 pedig 2011-ben. Egész nap fotóztam mindenféle, már
meglévő járművet, csak pont a még hiányzókat nem nagyon sikerült a
646 kivételével. Már csak két eredeti homlokfalas
280-as van Eger helyiben, a bervai végállomáson pont az egyik ilyet sikerült
lefotózni. Ide egy hosszabb lakatlan területen jönnek a buszok, jó, hogy a
ritkítások ellenére arra azért telik, hogy minimális utasforgalom mellett
egész nap félóránként jöjjenek ki ide a csuklósok. Mondjuk ez az „ahol
vannak utasok, ritkítunk, ahol nincsenek, oda nyomjuk ész nélkül a
teljesítményt” elv sajnos nem csak Egerben érvényesül. A következő járatban az egyetlen
egri Merci jött. Ezután a Színháznál fotóztam, itt kb.
átlag percenként jött valami, mivel a helyi járatok döntőtöbbsége,
valamint a helyköziek tekintélyes része is erre közlekedik. A 17-es
viszonylat a már fentebb említett menetrendi átalakítások során létesült,
tudtommal korábban még sosem közlekedett ezzel a jelzéssel járat a városban. Két Agriás távolsági gép. A Setrákat a
közelmúltban vásárolta a cég használtam, örültem, hogy épp sikerült elkapni
az egyiket. Szóló és csuklós ARC. FIT-361 a Jászkun Volán színeiben. Agria helyköziben már csak kevés
csuklós dolgozik, de azok mind Ikarus 280-asok. BRF-923 Maklár, Andornaktálya
felé szokott előfordulni, az FKB-643 pedig épp ZF szerződésest
csinált. Na, még egy Ikarus. Egy kis egri helyis hangulat. A város
méretéhez képest azért még mindig komoly tömegközlekedés van, bár sajnos az
is jellemző, hogy a buszok vonatoznak, 1-2 perc alatt elmegy 2-3 busz,
aztán 10-15 percig semmi. Az aktuális helyi járműállományt
amúgy 3 darab Ikarus 260-as, 11 darab 280-as, 5 darab C80-as, 3 darab MAN SG
263-as, 9 darab ARC134/Ikarus V134, 2 darab ARC 187, 3 darab Credo BC11-es,
valamint 1-1 darab Ikarus C60, 412, EAG E94 és Mercedes-Benz Conecto alkotja.
Valamint egy szolnoki származású Plasma, ami aznap sajnos nem volt
forgalomban. A Tescónál a másik eredeti pofás
280-ast, DUD-770-et is sikerült lekapni. Mint korábban írtam, Berva és Felnémet
felé alaposan ritkultak a járatok, azonban délután kettő körül van egy
rövid időszak, amikor sűrű a közlekedés, és a város felé 20
perc alatt négy busz is lejön, ezeket szerettem volna sorban kilőni.
Azonban a felhők közbeszóltak, így csak az AVE-993-ról készült jó kép. Az egyetlen egri Ikarus 412-es szorgalmasan
rótta a köröket a 13-ason. AVE-990 a felsővárosi
lakótelepen, az Olasz utcában. Lenéztem a MEZŐGÉP végállomásra
is, amit a 2011. december 11-i menetrendváltás óta Lajosvárosnak hívnak. A nap végén még a bazilika előtti
körforgalomban fényképeztem. Nem vagyok kifejezetten nagy rajongója a turistabuszoknak,
de a Setrák, főleg ebben a festésben tetszenek. Végül még egy-egy Ikarus 280-as a
helyi és a helyközi üzemtől. Utóbbinak az eredeti homlokfala miatt kifejezetten
örültem. |